Alle input die is opgehaald tijdens de Achterhoekse Toekomst Toer hebben we gebundeld in de ToekomstKrant Achterhoek. In het midden van de krant staat een visualisatie van de ToekomstKaart Achterhoek. Die kaart is nu interactief online beschikbaar, zodat je meer te weten kunt komen over wat je ziet op de kaart.

ToekomstKaart Achterhoek
Op de ToekomstKaart zie je allerlei projecten, initiatieven en plekken gevisualiseerd die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van en leefbaarheid in deze regio. Nu, maar vooral voor de toekomst. Klik op de afzonderlijke plaatjes in de kaart of open via het menu eronder voor elk van de 4 hoofdthema’s Economie & talent, Wonen & zorg, Mobiliteit & vervoer en Energie & agro de projecten/ontwikkelingen die daarbij horen. Naast een korte toelichting bevatten veel punten één of meer links naar sites met meer informatie.
Je moet het zelf zien en vooral proberen! Klik op de afbeelding hieronder om de kaart te openen.

ToekomstKrant Achterhoek
Alle input die is opgehaald tijdens de Toekomst Toer hebben we gebundeld in de ToekomstKrant Achterhoek. Hierin staan voor elk van de vier hoofdthema’s Economie & talent, Wonen & zorg, Mobiliteit & vervoer en Energie & agro de ontwikkelingen op de lange termijn, hoe de regio er nú voor staat, maar vooral wat de Achterhoek wil bereiken richting 2030 en op welke uitdagingen daarvoor per thema moet worden ingezet!
In week 13 (vanaf 26 maart) hebben alle inwoners van de Achterhoek deze krant in de brievenbus gehad, als bijlage van huis-aan-huis-blad Achterhoek Nieuws. Woon je niet in de Achterhoek, heb je ‘m gemist of wil je hem gewoon nu lezen? Open hier de digitale versie van de ToekomstKrant Achterhoek!

Meer informatie
Op www.achterhoek2020.nl/toekomsttoer vind je alle informatie over de Toekomst Toer, vanaf de start in oktober 2017. Daar staat ook een opsomming van alle themareizen die hebben plaatsgevonden, met links waar je meer over elke reis kunt lezen en de individuele videoverslagen kunt bekijken. 

Het algemeen bestuur van Regio Achterhoek heeft een voorstel aangenomen om sterker op te trekken met bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en inwoners. Als de gemeenteraden hierover positief besluiten, kan het voorstel de tweede helft van dit jaar in werking treden. Lees het voorstel DE ACHTERHOEK WERKT DOOR.

Doelen zijn: sneller tot besluiten komen om de Achterhoek (economisch) te versterken, meer uitvoeringskracht en een sterker gezicht naar buiten. In het voorstel gaat de Achterhoek Board de koers bepalen voor de ruimtelijk-economische agenda op weg naar 2030. Het is een brede coalitie van partners: gemeenten, provincie, bedrijfsleven, woningcorporaties, onderwijs en de zorgsector zijn allen vertegenwoordigd in de Board. Het is aan de Achterhoek Raad (een delegatie van Achterhoekse gemeenteraadsleden) om input te leveren voor de agenda en het Jaarplan van de Achterhoek Board en toe te zien op de resultaten. Ook inwoners kunnen via deze weg bijdragen. De uitvoering van het Jaarplan gebeurt door zes Thematafels.

Innovatief plan
De voorgestelde samenwerking gaat een stuk verder dan die van ‘economic boards’ in andere regio’s, omdat het gehele maatschappelijke veld aan bod komt; behalve economische ontwikkeling, innovatie en arbeidsmarkt zijn ook mobiliteit, wonen en zorg en energietransitie belangrijke thema’s. Daarnaast krijgt de lobby bij provincie, Rijk en Europa veel aandacht. Het voorstel is innovatief omdat raadsleden nadrukkelijker en in een eerder stadium bij regionale vraagstukken worden betrokken.

Elkaar versterken met slimme oplossingen
Mark Boumans, voorzitter Regio Achterhoek: “Zoals iedereen weet, werken Achterhoekers al honderden jaren als ‘naobers’ aan slimme oplossingen. Met weinig middelen en weinig hulp van buitenaf. We hebben gelukkig de afgelopen tien jaar gemerkt dat provincie Gelderland en het Rijk ons zien als een krachtige regio waarin zij willen investeren. Waar ik mij, samen met heel veel betrokkenen al enige tijd sterk voor maak, is een Achterhoek die ook de krachten van bedrijfsleven, onderwijs, maatschappelijke organisaties en gemeenten sterker bundelt. We zijn daarmee nu een flink eind in de goede richting. Ook inwoners van de Achterhoek hebben straks via burgerpeilingen de mogelijkheid om bij te dragen.”

In maart 2018 nam het aantal WW-uitkeringen in de Achterhoek verder af tot 4.997 uitkeringen. Ten opzichte van februari is dat een afname van 1,5%. Dat is sterker dan de landelijke daling van 0,7%. Vergeleken met een jaar geleden is het aantal WW-uitkeringen in de regio nu 27,4% lager, een afname van 1.889 uitkeringen. Ook deze afname is een stuk sterker dan de landelijke daling over het afgelopen jaar (-21,1%).

Breezz (een gezamenlijke uitgifte van de gemeente Bronckhorst en de BKB) heet voortaan BKB-Nieuws en staat morgen in het Contact.

Het volgende nummer komt uit op 4 september.

Als u kopij hebt s.v.p. ca. 10 dagen van tevoren sturen naar het secretariaat.

 
Kunt u het document niet zien? Klik hier

 

Logo 2018

 

Het rallybord is klaar, een prachtige route is weer uitgezet en we hebben verrassende plekjes gevonden.

Ook bij de finish zal het weer goed en smakelijk toeven zijn. Reserveer alvast de datum!

Nog nooit mee gedaan, echt doen want het wordt weer hartstikke leuk, vraag het de deelnemers van de vorige edities maar.

Ja, ja es wird ganz toll und gemütlich!

Start: 12.30 uur op het Stationsplein in Zelhem.

S.v.p. vooraf aanmelden via link in de uitnodiging (volgt nog).

Wat houdt dat in die invoering van de AVG-wet per 25 mei a.s., wat betekent dit voor mijn bedrijf?

IMG 6144

Danielle Radstake "mevrouw de juriste” en Gerbrand van Noort van C&ES, beide uit Doetinchem, hebben ons in Hotel Bakker in Vorden laten zien waar we door de nieuwe wetgeving tegenaan kunnen lopen en wat voor maatregelen we op korte termijn kunnen/moeten nemen om zo veilig mogelijk te werken.

De goed gevulde zaal met leden van B&OZ, IKZelhem en BKB kwam met tal van vragen, die veelal gelijk konden worden beantwoord. Duidelijk is dat geen bedrijf hetzelfde is en wetten taaie kost zijn...

Het werd een leerzame avond, Daniëlle en Gerbrand bedankt hiervoor! 

 

 

Onze privacy is dagelijks in het nieuws en ook de nieuwe AVG regeling. Bent u al op de hoogte? Weet u al wat u allemaal nog vóór 25 mei a.s. moet regelen om geen boetes te krijgen? 

Als u snel op de hoogte wilt zijn van wat er speelt meldt u dan aan voor deze kennissessie (als u dat al niet heeft gedaan). Er zijn al 50 aanmeldingen binnen.

 

Kijk voor meer info en aanmelding op:

https://www.bkbronckhorst.nl/agenda/evenementdetail/137/-/kennissessie-avg

Bellen met 0314-631882 kan ook.

Een apart programma voor dames en heren? Nooit eerder georganiseerd, maar erg leuk zo bleek.

De dames kwamen bij elkaar bij Martine Hair + Beautysalon en de heren togen naar de Varsselse molen voor een HAMOVE-avond.

bkb luuk martine

Foto: Luuk Stam

 

Voor de dames een avond met behandelingen en tips over kapsels, gezichtsverzorging, visagie en het veilig bleken van tanden. Na een welkom door eigenaresse Martine Hendriksen werden vier groepen gemaakt die rouleerden. Tussendoor lekkere hapjes en een high wine verzorgd door Jenny Hartman (erg lekker). Al met al een ontspannen, leerzame en ook erg gezellige avond met veel tijd voor onderlinge contacten. Martine en  crew heel erg bedankt voor deze onvergetelijke avond!

 

bkb hamove 110418 0074

Foto: Roderic Kreunen

De heren verzamelden zich in de Varsselse molen het clubhuis van de HAMOVE. Hier verzorgde het bestuur een interessante presentatie over de organisatie van evenementen zoals de wegrace, de veteranenrally, off road en de clubcross. Heel veel werk uitgevoerd door een groot team van enthousiaste vrijwilligers. Rudie Kreunen van Kreunen Multimedia blikte terug aan de hand van prachtige historische films uit het archief en filmbeelden met de link naar nu. Het werd een interessante avond, met mooie beelden en veel onderlinge contacten. HAMOVE en Rudie hartelijk dank hiervoor!

 

 

 

 

Speciaal voor de leden van BKB, IKZelhem en B&OZ wordt een kennissessie georganiseerd over de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De zogeheten AVG.
 
Per 25 mei 2018 geldt deze nieuwe privacywetgeving in de hele EU en zal de Wet bescherming persoonsgegevens vervallen. Ieder bedrijf heeft te maken met persoonsgegevens (denk aan jouw klanten, maar ook personeel), gebruikt ze voor specifieke doeleinden en stelt ze wellicht ter beschikking aan andere partijen (bijvoorbeeld de boekhouder).

Inloop: 19.00 uur.
Start kennissessie: 19.30 uur.
Duur van de kennissessie bedraagt 2 uur.
 
De sprekers voor deze avond zijn Daniëlle Radstake  (Mevrouw de Juriste) en Gerbrand van Noort (C&ES van Noort).
 
Daniëlle Radstake is deskundig op het gebied van privacy compliance en de algemene verordening gegevensbescherming.
Gerbrand van Noort is specialist in het treffen van beveiligingsmaatregelen op ict gebied.
 
Hebt u belangstelling voor deze avond, maar bent u geen lid van BKB, IKZelhem of B&OZ stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 0314-631882.

Hartelijk welkom bij de BKB Bernadette Weustenenk-Jansen van JPM Jansen Personeelsmanagement!

Bernadette ondersteunt bedrijven op het gebied van personeelszaken en HR-thema's op projectbasis of op reguliere basis, precies zoals bedrijven het willen en waar behoefte aan is.

Het bedrijf is gevestigd aan de Middenweg 55 te Hengelo.

Kijk voor nadere informatie op haar website:

http://www.jpm-personeelsmanagement.nl/

 

Wij wensen Bernadette succes met haar bedrijf en hopen haar te mogen ontmoeten bij onze activiteiten.