Onze eerste activiteit zit er weer op, wij kijken terug op een geslaagde ledenvergadering bij Café de Jongens in Hengelo.
 
Dit jaar 3 nieuwe leden! Wij hebben kennis gemaakt met Peter Harmsen van Harmsen Voegwerken & Reinigingstechniek en Michael Bink en Magdalena Haverkamp van Chocolaterie Magdalena. Herwin Wilgenhof van Wilgenhof Las, Constructie en Techniek uit Vorden kon helaas niet aanwezig zijn.
 
50674127 2018609011780746 9197045961799499776 oharmsen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nieuw lid Peter Harmsen     
                   50285546 2018609035114077 5850556445761732608 oChocolaterie Magdalena
                                                                                                                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nieuw lidbedrijf Chocolaterie Magdalena Michael Bink en Magdalena Haverkamp   
 
Er is afscheid genomen van de bestuursleden Hiske Huiting (voorzitter) en Henk Hilverink (bestuurslid activiteiten). Hiske en Henk dank voor jullie jarenlange inzet voor de BKB! Alg. bestuurslid Wouter Siemes was herkiesbaar en is herkozen. Als nieuw bestuurslid activiteiten is benoemd Daniëlle Rouwen van Wolbrink BV Vorden. Zij maakte al enkele jaren deel uit van onze activiteitencommissie. Daniëlle welkom en veel succes! Wij zijn nog op zoek naar een nieuwe voorzitter, tips welkom!
50272834 2018609025114078 187309407883755520 o hiske   
Hiske Huiting
 
                50312618 2018610111780636 5075143131746271232 oDanille
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Daniëlle Rouwen   
 
Het bestuursvoorstel voor de besteding van het geld voor de goede doelen is met algemene stemmen door de leden aangenomen.
Na afloop van de ledenvergadering was er een quiz en aansluitend een informeel samenzijn.
 
50591964 2018609661780681 8433621499235008512 ozaal
 
Iedereen bedankt voor de komst en graag tot ziens bij onze volgende activiteiten! 
 
Kijk voor alle foto's op:
 
 
 
 
Wij hebben er weer een nieuw lid bij: Herwin Wilgenhof van Herwin Wilgenhof Las, Constructie en Techniek van harte welkom bij onze bedrijvenkring.
 
 
 wilgenhof
 
Na het succes van vorig jaar organiseert ROZ op donderdag 7 maart 2019 wederom het Startersevent Achterhoek. Ditmaal op het gemeentehuis van Bronckhorst in Hengelo (Gld) van 13.30 – 17.00 uur. Wil je een eigen bedrijf beginnen of ben je de afgelopen drie jaar gestart in de Achterhoek? Dan ben je hier van harte welkom.
 

Je kunt kennis opdoen in enkele powersessies over startersthema’s en informatie ophalen op het kennisplein bij een tiental organisaties en bedrijven. Uiteraard is er gelegenheid
om te netwerken met elkaar. Voor inspiratie zorgen Pim Michels (Go 4 Goals Online Marketing), Erik Legters (Distilleerderij De Bronckhorst) en Iris Hulsteijn (Visser Mode), zie foto. Zij delen hun ondernemerservaringen en tips. Meer informatie over het programma volgt binnenkort. Wil je het programma in je mailbox ontvangen? Stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Het Startersevent Achterhoek wordt georganiseerd door ROZ en de gemeente Bronckhorst, met medewerking van de gemeenten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk en de Sociale Dienst Oost Achterhoek.

Wij zijn blij u te kunnen melden dat we Chocolaterie Magdalena uit Vierakker hebben kunnen inschrijven als lid van onze bedrijvenkring.
Michael Bink en Magdalena Haverkamp van harte welkom!
 
                     
 
Kijk voor nadere informatie over dit bijzondere bedrijf op: 
 
De voorzitter 250x125
 
Bedrijven Kring Bronckhorst is op zoek naar een nieuwe voorzitter. Een voorzitter die met zijn/haar bestuursleden de visie van deze betrokken ondernemersvereniging uit zet, leden met elkaar verbindt en versterkt door kennissessies en (bedrijfs)bijeeenkomsten.
 
Een mooie uitdaging voor een ondernemer werkzaam binnen de gemeente Bronckhorst en bij voorkeur al lid van de Bedrijven Kring Bronckhorst.
De rol van voorzitter vraagt niet om bijzondere kwaliteiten anders dan de meeste ondernemers al hebben. Het verschil zit in hoeveel plezier je beleeft aan een dergelijke rol en aan het mede vormgeven van de toekomst van de Bedrijven Kring Bronckhorst.

Heb jij ambities om dit interessante voorzitterschap op je te nemen?
Stuur dan jouw sollicitatie/motivatie naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Bel voor evt. nadere informatie met het secretariaat: 0314-631882
 

Patrick Buunk

WIM BOSMAN INSTALLATIE, VORDEN – ‘GENOEG VOORDEEL TE BEHALEN, DIT ZOU IEDERE ONDERNEMER MOETEN DOEN’

Zorg dat je meegaat in de ontwikkelingen om je bedrijf bij de tijd te houden, want je klant vraagt er om en de ontwikkelingen gaan razend snel. En zorg ook dat je niet teveel betaalt voor energie. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Veel ondernemers weten niet dat de meeste maatregelen relatief makkelijk te nemen zijn en dat de terugverdientijd kort is’. Patrick Buunk van installatiebedrijf Wim Bosman uit Vorden ziet het als een morele verplichting om zijn kennis op het gebied van energiebesparing te delen met andere ondernemers.

SAMEN DOEN LEVERT OP

Buunk is ondernemer op Bedrijventerrein Werkveld in Vorden en zet zich in voor de belangen van alle ondernemers op het Werkveld. ‘Net als alle andere ondernemers heb ik een overvolle agenda. Maar ik zie ook welke mogelijkheden er liggen voor ondernemers om energie te besparen en om duurzamer te ondernemen. En juist door het samen te doen, kun je zoveel meer voor elkaar krijgen. Want waarom moet je als ondernemer het wiel zelf uitvinden terwijl je buurman net veel ervaring heeft opgedaan met duurzame maatregelen?’.

UITGEBREID, MAAR EEN MUST

Voor ondernemers in de gemeente Bronckhorst is er nu een mogelijkheid om een DOE-scan of een MKB Energy Check Up te laten afnemen. ‘Het hangt van je energieverbruik af welke voor jouw bedrijf van toepassing is. ‘We krijgen die scans nu zelfs gratis aangeboden door de provincie, gemeente en Achterhoek Onderneemt Duurzaam. Bij ons bedrijf is de DOE-scan inmiddels afgenomen. Ik ben blij met de resultaten, hoewel ik wel even moest slikken toen ik zoveel vragen kreeg. Ik dacht dat het vooral over energiebesparing ging, maar de DOE-scan biedt je veel meer. Het geeft me inzichten hoe om de hele bedrijfsvoering duurzamer te maken. Voor kleine bedrijven kan een energiescan al voldoende zijn. Maar wel een minimale must, die bedrijven moeten gaan doen.

‘O-JA-NATUURLIJK’ MOMENTEN

De DOE-scan brengt namelijk in beeld wat we al goed doen en waar we nog kunnen verbeteren. Ik heb veel ‘O, ja, natuurlijk’ momenten gehad. En dat heeft er onder andere voor gezorgd dat we nu veel actiever zijn op een aantal vlakken. We hadden al zonnepanelen, ledverlichting en optimale inregeling van onze installaties. En nu pakken we de finishing touch aan. Dat gaat om dingen in het bedrijf zelf, zoals de laatste armaturen die nog vervangen moeten worden. Maar ook in de contacten met onze klanten zetten we energiebesparing veel hoger op de agenda. Ze kunnen namelijk zo veel besparen. En als ondernemers moet je elkaar daar mee helpen. Er zijn veel nieuwe ontwikkelingen, laten we de kennis die iedereen opdoet vooral met elkaar delen.

SCAN? GEWOON SLIM OM TE DOEN

De ontwikkelingen gaan razend snel. Wist je dat er 12 miljoen zonnepanelen in Nederland liggen, waarvan er 3 miljoen pas in 2017 zijn geïnstalleerd? Het zal mien tied wel duren, denken veel ondernemers. Maar ik ben er van overtuigd dat die tijd voorbij is. Zorg dat je klaar bent voor die toekomst. Omdat je klant er om vraagt. En omdat ik in iedere presentatie van mijn leveranciers te horen krijg hoe weinig zuurstof er over blijft op aarde door de CO2 uitstoot. We krijgen als ondernemer nu de kans om een gratis scan te laten afnemen. Dat is de eerste stap in alles wat er bij jouw bedrijf mogelijk is. Waarom zou je dat niet doen? Het is gewoon slim voor je bedrijf, je portemonnee en je omgeving’, stelt Buunk.

 
 
 

 

De pers heeft de Achterhoek gevonden. In december volop belangstelling van regionale en landelijke media voor het werkbezoek van minister Ollongren, mooie afspraken over reportagereeks komend jaar met Omroep Gelderland en op 19 december opnames gemaakt voor reportage EenVandaag over terugkerend jong talent naar de Achterhoek. EenVandaag interviewde Mark Boumans, Jan Kaak en twee jonge talenten.

De uitzenddatum wordt nog bekend gemaakt!

 

De Achterhoek is in september 2018 van start gegaan met een nieuwe samenwerkingsstructuur. Overheden, ondernemers en maatschappelijke organisaties werken nog sterker samen om de Achterhoek een economisch vitale regio te houden.
AchterhoekBIZ ging in gesprek met burgemeesters Mark Bouwmans van Doetinchem, Otwin van Dijk van Oude IJsselstreek en Joris Bengevoord van Winterswijk. Ze spraken over de nieuwe samenwerkingsstuctuur, grensoverschrijdende samenwerking en de kansen voor de Achterhoek. De heren zijn het eens, “het is nu tijd om stappen te maken.”

In de Achterhoek is er een breed draagvlak voor samenwerken. Niet alleen tussen overheden, ondernemers en maatschappelijke organisaties, ook grensoverschrijdend. De Achterhoek werkt al jaren samen met Duitsland, maar het is tijd om nieuwe stappen te zetten, belemmeringen weg te halen en de kansen optimaal te benutten. Een daarvan is, volgens Joris Bengevoord, de uitbreiding van het industrieterrein in. “Daar zijn meer medewerkers nodig, hier kan je het onderwijs aan koppelen en samen optrekken.” Het is van belang dat er drie O-breed over de grens wordt gekeken.

Met de toekenning van de 20 miljoen uit de Regio Deal kan geïnvesteerd worden in de regio. Otwin van Dijk benadrukt dat de focus op wonen en arbeidsmarkt komt te liggen. De Regio Deal is de eerste aanzet om innovatie te stimuleren, mensen te trekken en de infrastructuur aan te pakken. Er zijn al veel mooie dingen bereikt in de Achterhoek. Denk aan initiatieven als SmartHub Achterhoek en Grenzhoppers. Zulke initiatieven en ontwikkelingen moeten we blijven stimuleren. “De arbeidsmarkt en infrastructuur zijn de belangrijkste pijlers voor het versterken van de economische kracht in de regio.”

Voor goede gesprekken en concrete inhoud voor de Agenda2030 is voeding nodig. Mark Bouwmans roept ondernemers op de goede ideeën die zij hebben uit te spreken aan de vertegenwoordigers van de Thematafels of aan hem. In de Achterhoek is ontzettend veel creativiteit en er zijn veel mogelijkheden. Samen heeft de Achterhoek een goed verhaal!

Met dank aan AchterhoekBIZ.
Wilt u het hele artikel lezen, klik dan hier.

Woensdagavond 28 november vond het eerste running dinner plaats. Na de koffie bij Bakker werd de groep verdeeld over 3 horecagelegenheden: Bakker, de Herberg en de Rotonde.
 
Daniëlle had een planning gemaakt zodat iedereen elke gang bij iemand anders aan tafel kwam te zitten in één van de 3 restaurants. Zodra de groepen aan tafel zaten volgde de voorstelronde. Wie ben je, waar woon je en wat heb je voor bedrijf. Het was heel verrassend, je denkt iemand te kennen en komt er achter dat je heel veel niet weet. Vooral ook wat bedrijven precies doen en waar ze goed in zijn. Dat er meer bijzondere producten en gespecialiseerde diensten binnen eigen gemeente voorhanden zijn, dan je zou verwachten, was een echte eyeopener!
3                 IMG 6443             IMG 6456                                                                                      
Na de voorstelronde werden de vragen die op tafel lagen beantwoord. Vragen zoals wat was je grootste blunder ooit, wat zijn je beste en slechtste eigenschappen etc. etc. Dit leidde tot hele andere gesprekken dan normaal en daarom ook zo verrassend. Ook de aanwezige aspirant leden hebben deze avond een goed beeld gekregen van onze club. Aan het eind keerde iedereen terug naar Bakker voor een afsluitend drankje bij de open haard.
 
hotel bakker ingang ded27                             IMG 6455                                   Rotonde
 
 
 
Bakker, de Herberg en de Rotonde hartelijk bedank! Het running dinner liep als een trein en eten was erg lekker! Een running dinner is absoluut voor herhaling vatbaar! 
 
   
 
 
 
 
 
Tot 3 januari 2019 kunnen bedrijven met een innovatie zich inschrijven voor de Innovatieprijs, mocht u dit soort bedrijven kennen spoor ze dan alstublieft aan om zich nú aan te melden. Ook als het uw eigen bedrijf betreft.

Een jury kiest 3 genomineerden en de aanwezigen kiezen op 14 maart 2019 op een besloten avond in het Innovatiecentrum in Ulft via smartphone uiteindelijk de winnaar. Aanmelden is heel eenvoudig. Meer info en aanmelden kan via; www.achterhoekopeninnovatieprijs.nl